Skip to main content

معرفی برند روشه بوبوا


معرفی برند روشه بوبوا | فرداآرت

اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان به طراحی دکوراسیون خانه، مبلمان خاص و لوکس هستید، ممکن است نام روشه بوبوا ( Roche Bobois ) را شنیده باشید. برندی پیشگام در طراحی انواع اثاثیه خانه که در سطح بین المللی به شهرت بسیاری رسیده است. این برند همچون برندهای بزرگ دیگر، نظیر بوکا دو لوبو، برای خلق هنر منحصر بفرد خود از طراحان استثنایی، صنعتگران خلاق و نام‌های برجسته در معماری و مد بهره می‌برد. اما روشه بوبوا از کجا شروع شد ؟. این داستانیست که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم. در این مقاله همچنین کالکشن‌های مبلمانی که بهترین طراحان، برای برند روشه بوبوا طراحی کرده‌اند را آورده‌ایم.


داستان برند روشه بوبوا ( Roche Bobois ) از کجا شروع شد ؟


روشه بوبوا ( Roche Bobois )، یکی از برندهای فرانسوی معروف و لوکس مبلمان و اثاثیه خانه است. این برند در حال حاضر توسط گروه ROCHE BOBOIS SA مدیریت می‌شود. گروهی که ۳۳۳ فروشگاه زیر مجموعه در ۵۴ کشور جهان دارد.

اما بیاید به قبل از خلق برند روش بوبوا و سال ۱۹۵۰ برویم. زمانی‌ که دو خانواده فرانسوی روشه ( Roches ) و شوشِن ( Chouchans ) در فروش مبلمان و وسایل خانه با هم رقابت می‌کردند. در آن زمان‌ها برادران شوشِن – پاتریک ( Patrick  ) و ژان کلود ( Jean-Claude ) – در پاریس یک فروشگاه مبلمان به اسم “Au Beau Bois ” داشتند. برادران روشه – فرانسوا ( François ) و فیلیپ ( Philippe ) – هم مشغول اداره و توسعه فروشگاه‌های پدرشان بودند. فروشگاه‌هایی که ژاک روشه با خرید و تبدیل تئاتر قدیمی الکساندر دوما به دو مغازه، در خیابان لیون برایشان بجا گذاشته بود.

پسران روشه – فرانسوا ( François ) و فیلیپ ( Philippe ) – توانسته بودند با ارائه طرح‌های خلاقانه و توزیع بهترین مبلمان معاصر، فروشگاه‌های پدر را به جایگاه خوبی برسانند. آن‌ها برای متمایز بودن، مبلمانی را می‌فروختند که در طراحی‌شان از طراحان باهاوس مانند Minvielle، Steiner و Airbourne و دیزاینرهای مشهوری نظیر Pierre Paulin و Marc Berthier، الهام گرفته شده بود.

در یکی از روزهای سال ۱۹۶۰ بود که برادران روشِ در جستجوی مبلمانی برای فروش، به دیزاین شوئی‌ای در کپنهاگ می‌روند و بطور اتفاقی برادران شوشِن را ملاقات می‌کنند. هر دو خانواده که مجذوب مبلمان اسکاندیناوی نمایشگاه کپنهاگ شده بودند، تصمیم می‌گیرند این کالکشن را به پاریس وارد کنند. اما نه در رقابت با هم، بلکه در همکاری با هم. آن‌ها متحد می‌شوند. کاتالوگی را تنظیم کرده و اکسسوری‌های اسکاندیناوی‌ای را برای تکمیل مبلمانشان به مجموعه خود، اضافه می‌کنند. بدین ترتیب است که اولین گام‌های همکاری را با هم برمی‌دارند و اتحادشان، سرآغازی می‌شود برای همکاری دو خانواده و خلق برند Roche Bobois، که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

خلق برند روشه بوبوا و اولین گام‌های توسعه


یک سال بعد از دیزاین شوی کوپنهاگ و اولین همکاری خانواده‌های روشه و شوشِن، در سال ۱۹۶۱، آن‌ها تصمیم می‌گیرند نخستین کمپین تبلیغاتی خودشان را در مجله Elle راه‌اندازی کنند. بدین ترتیب است که با توفیق این کمپین و افزایش فروش، برند مشترکشان را خلق می‌نمایند. آن‌ها نام روشه بوبوا ( Roche Bobois ) را رویش می‌گذارند. نامی که از ترکیب دو برند خانوادگی  Roche و Au Beau Bois می‌آید. که در آن Roche به فروشگاه‌های خانواده روشه برمی‌گرده و  Bobois مخفف شده Au Beau Bois به معنای چوب زیباست و به مغازه‌ خانواده شوشِن اشاره دارد.

اولین گام‌های توسعه برند



خالقان روشه بوبوا برای توسعه برندشان، در سال ۱۹۶۵، اولین گام‌ها را جهت جهانی کردن برند برمی‌دارند. برادران روشه و شوشان نخستین نمایشگاه خود را در کشوری غیر از فرانسه، و در بلژیک برگزار می‌کنند. آن‌ها به گسترش برند ادامه می‌دهند و در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ نمایشگاه‌های روشه بوبوا را در کشورهای کانادا، ایالات متحده و اسپانیا برپا می‌کنند.

این گسترش برای برند خانواده‌های روشه و شوشِن ادامه پیدا می‌کند و در سال ۱۹۹۵ اولین نمایشگاه‌شان در ایتالیا افتتاح می‌شود. اما نقطه عطف برند روشه بوبوا در آغاز قرن بیست و یکم رقم می‌خورد. زمانی که، توسعه بین المللی نمایشگاه‌ها افزایش چشم‌گیری می‌کند. افتتاحیه‌های نمایشگاه‌های روش بوبوا در قرن ۲۱ را می‌توان چنین شرح داد:

  • سال ۲۰۰۴: صدمین نمایشگاه روش بوبوا برای اولین بار در چین افتتاح شد.
  • ۲۰۱۳: افتتاح ۱۵ نمایشگاه جدید در بیش از ۱۰ کشور، از جمله سنگاپور، کلمبیا، اندونزی و بلغارستان
  • ۲۰۱۵: افتتاح اولین نمایشگاه در آفریقای جنوبی
  • ۲۰۱۶: افتتاح ۱۰ نمایشگاه جدید، که ۸ تای آن بین المللی بود، در کشورهایی نظیر گواتمالا و هند
  • سال ۲۰۱۷: افتتاح اولین نمایشگاه برند روشه بوبوا در توکیو ژاپن
  • سال ۲۰۱۸: افتتاح دومین نمایشگاه در سندتون ( محله لوکس ژوهانسبورگ )

در حال حاضر این برند ۲۶۵ نمایشگاه در سر تا سر جهان دارد.

بنیانگذاران برند روشه بوبوا | فرداآرت

برنامه‌های توسعه برند روشه بوبوا


برنامه‌های توسعه برند روشه بوبوا تنها به افتتاح نمایشگاه‌های بین المللی ختم نمی‌شود. همکاری با طراحان و معماران معروف، داشتن طرح‌هایی برای کاهش آسیب به محیط زیست و برگزاری مسابقات طراحی، برای کشف استعدادهای جدید، از جمله اقداماتیست که این برند برای ایجاد تمایز، توسعه و افزایش محبوبیتش در طی سا‌ل‌ها انجام داده است.

برنامه دیگر برند روشه بوبوا برای توسعه، گام نهادن در دنیای فرهنگ و هنر است. روشِ بوبوا برای تحقق این هدف، به عنوان حامی نمایشگاه جهانی پاویون فرانسه در میلان حضور یافته است.


همکاری با طراحان معروف و خانه‌های مد بزرگ


محصولات برند روشه بوبوا را می‌توان به انواع، مبل، صندلی، میز پذیرایی، بوفه، تخت، کمد، نورپردازی، کوسن و فرش دسته بندی کرد. محصولاتی که توسط بهترین طراحان، طراحی می‌شوند. همچنین در ۲۶۵ نمایشگاه برند روش بوبوآ در سراسر جهان، در خانه‌های مد بزرگی چون Haute Couture، Jean Paul Gaultier  و Missoni و در سایت Roche Bobois ارائه می‌شوند. در ادامه به کالکشن‌های محبوبی که طراحان بزرگ برای روشه بوبوآ طراحی کرده‌اند پرداخته‌ایم.

سایت برند روش بوبوا

roche-bobois.com


کالکشن‌هایی که طراحان بزرگ برای روشه بوبوا طراحی کرده‌اند


روشه بوبوا هر شش ماه یک بار کالکشن جدید ارائه می‌دهد و انواع محصولات این برند، طیف گسترده‌ای از طراحی‌های اروپایی را با طراحی‌های کوچک و سفارشی شامل می‌شود. دیزاین‌های منحصر بفردی که توسط بهترین طراحان و هنرمندان انجام می‌گیرد. یکی از پیشرفت‌های بزرگ برای روش بوبوا در قرن بیست و یکم رقم خورد جایی که این برند همکاری خود را با طراحان و معماران معروف گسترش داد. در زیر به چند تن از این طراحان مشهور پرداخته‌ایم:

  • Hans Hopfer
  • Wanders Marcel
  • Kenzo Takada
  • Ora Ito
  • Sacha Lakic
  • Christophe Delcourt
  • Stephen Burks
  •  Joana Vasconcelos

کالکشن Mah Jong طراحی شده توسط طراح معروف آلمانی Hans Hopfer

کالکشن Mah Jong که ابتدا با نام Lounge به بازار عرضه شد. توسط طراح معروف آلمانی Hans Hopfer در سال ۱۹۷۰ طراحی شده است. این کالکشن از سال ۱۹۹۰ تا به امروز، یکی از پرفروش‌ترین طرح مبلمان Roche Bobois بوده است. این مبلمان دارای ارتفاعی نزدیک به زمین بوده و با ایده تغییر سبک زندگی و مدیریت خلاقانه فضا طراحی شده است.

ماه جونگ یکی از قطعات نمادین برند روشه بوبوا محسوب می‌شود و تا به امروز با پارچه‌های طراحی شده توسط طراحان معروفی چون Kenzo Takada، Missoni و Jean-Paul Gaultier به بازار عرضه شده است.

برند روشه بوبوا ( کالکشن ماه جونگ ) | فرداآرت

تمهیدات زیست محیطی برند روشه بوبوا


روشه بوبوا ( Roche Bobois )، پا را فراتر گذاشته است و تلاش دارد خود را به یک برند مسئول و دوست دار محیط زیست تبدیل کند. این برند برای رسیدن به هدفش، در سال ۲۰۰۵، ابزاری را برای ارزیابی و تعیین کمی اثرات زیست محیطی محصولات، طراحی کرده است؛ و مطابق با آن، کالکشن‌های موجود در هر زمان را بهبود بخشیده است.

روش بوبوا همچنین کارشناسانی دارد که، عملکرد زیست محیطی را در تمامی مراحل توسعه محصول مورد بررسی قرار می‌دهند. آن‌ها مجموعه اقداماتی را از طراحی تا ساخت، حمل و نقل، تدارکات و بازیافت انجام می‌دهند، تا میزان آسیب به محیط زیست را به حداقل برسانند. این مجموعه اقدامات را می‌توان به شرح زیر طبقه‌بندی کرد:

  • کاهش انتشار VOC در جو: استفاده از پرداخت‌های طبیعی مانند روغن و موم بجای پلی اورتان
  • مراحل اخذ استاندارد و گواهینامه ‌ ISO 14001توسط کارگاه‌های روشه بوبوا:  گواهینامه‌ای برای مدیریت زیست محیطی ( ۴۳ درصد از محصولات روش بوبوا از کارگاه‌های تولیدی مطابق با این استاندارد می‌آیند ).
  • مراحل اخذ استاندارد و گواهینامه- ISO 9001  گواهینامه‌ای برای مدیریت کیفیت
  • افزایش محصولات ساخته شده از پانل‌ها و چوب جامد مطابق با استاندارد FSC / PEFC – گواهینامه‌ای برای چوب مدیریت شده پایدار
  • مراحل اخذ استاندارد و گواهینامه- OHSAS 18001  برای مدیریت بهداشت و ایمنی در کار
  • تصویب عنوان VI CARB / TSCA ایالات متحده، یکی از سخت‌گیرانه‌ترین مقررات مربوط به انتشار فرمالدئید در پانل‌های چوبی
  • اجرای راهنمای طراحی محیط زیست و به طور خاص ابزار ارزیابی Eco8

قفسه کتاب Legend که توسط Christophe Delcourt طراحی شده، اولین مجموعه کاملاً سازگار با محیط زیست برند روشه بوبوا است.


برگزاری مسابقات طراحی روش بوبوا


برگزاری مسابقات طراحی، یکی دیگر از ابتکارات روشه بوبوا برای افزایش محبوبیتش است. این مسابقات هر دو سال یکبار در یکی از دانشگاه‌های منتخب برند، برگزار می‌شود و هدفش حمایت از استعدادهای نوظهور است. مسابقات طراحی روش بوبوا برای دانش آموزان و دانشجویان طراحی شده است و در آن از شرکت کنندگان خواسته می‌شود تا طرح و نمونه اولیه‌ای از یک صندلی را ارائه دهند.

برنده شدن در مسابقات طراحی روش بوبوا به طراحان جوان کمک می‌کند تا شهرت عمومی کسب کنند. همچنین به آن‌ها فرصت می‌دهد تا تولیدات خود را در برخی از کالکشن‌های این برند ارائه دهند. در زیر به برخی از سازه‌های برتر در سال‌های مختلف برگزاری این مسابقات پرداخته‌ایم.

اولین مسابقات طراحی روش بوبوا در سال ۲۰۰۹


اولین مسابقات طراحی روش بوبوا در سال ۲۰۰۹ و در کشور چین برگزار شد. سازه برتر و برنده جایزه این مسابقات، صندلی‌ای بنام Ava بود. این صندلی توسط یک طراح چینی بنام سانگ ون ژونگ طراحی، و توسط یک سازنده ایتالیایی ساخته شده بود. صندلی منحصر بفردی که، در ساختش از تکنیک قالب‌گیری با تزریق گاز استفاده شده است. محبوبیت Ava به قدری بود که همچنان در مجموعه‌های برند روشه بوبوا ارائه می‌شود.

برنده جایزه Roche Bobois سال ۲۰۰۹ | فرداآرت

مسابقات طراحی روش بوبوا سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸


مسابقات سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ روشه بوبوا، در مدرسه طراحی پارسونز شهر نیویورک برگزار شده است. در این سال موضوع مسابقه، طراحی صندلی ناهارخوری بود و جایزه به دو تیم اهدا شد. سازه‌های برتر و برنده جایزه روشه بوبوا سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸، صندلی “Cairn”  متعلق به ویران چن و جورج پلیونیس و صندلی “Plus One” متعلق به  Lorraine Chen  و Po Yuan Wang بود. Cairn صندلی منحصر بفردیِ که متشکل از سه بالشتک گرد با اندازه‌های مختلفِ و زیبایی سنگ‌های دریا را متجلی می‌کند. Plus One نیز صندلی چوبی جذابیِ که قابل تبدیل از حالت یکنفره به دونفره، و بالعکس است.

برندگان جایزه برند روشه بوبوا سال ۲۰۱۷ - ۲۰۱۸ | فرداآرت

مقام دوم مسابقات روشه بوبوا سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ نیز به لیوجینگزی جیانگ و لی چی-هائو رسید، برای طراحی صندلی نامتقارن زرد رنگ”Asy” . Asy، صندلی‌ایِ که حالت جالبی را که افراد همیشه در هنگام تکیه دادن به صندلی به خود می‌گیرند، یعنی تکیه دادن با یک بازو به پشتی صندلی، را تداعی می‌کند.

متعاقباً، مسابقات روشه بوبوا در مراکش و اخیراً در انگلستان نیز برگزار شده است.

سوالات متداول

بنیانگذاران برند روشه بوبوا چه کسانی هستند ؟

بنیان گذاران برند روشه بوبوا، برادران روشه ( فرانسوا و فیلیپ روشه ) و برادران شوشان ( پاتریک و ژان کلود شوشِن ) هستند.

محبوبترین کالکشن‌های برند روشه بوبوا کدامند ؟

محبوبترین کالکشن‌های برند روشه بوبوا شامل کالکشن‌های Collaborations، Les Contemporaines، ECO Design، ماه جونگ و بابل است.

تازه‌ترین مقالات